lørdag 26. september 2020

Diktkurs med GRO DAHLE

Diktkurs med Gro Dahle.
Onsdag 7. - fredag 9. april på
Hotell Borge

Link til priser, betalingsbetingelser og praktisk informasjon: HeR

Påmelding eller spørsmål, kontakt:
Jorunn G. Solli
jorunn@tekstuniverset.no
Tlf: (+47) 97123102

Lunsj kl 13. Kursoppstart klokka 14
Kurs avsluttes på fredag ca kl. 15.30

Vi går ut ifra ca 12 deltagere disse kursene. Skulle det bli færre eller flere deltagere, forbeholder vi oss muligheten til å endre timeplanen. Dere får vite om eventuelle endringer forkant av kurset.

Vi skal skrive dikt, vi skal leke og lage. Vi skal skape pust og pauser, vi skal inn i poesien. Ordet «Poesi» kommer fra gresk «poieo» som betyr: å skape.  «Vers» kommer fra latin «versus» og betyr å vri og vende. Å det er dette vi skal på dette diktkurset: vi skal skape og vri og vende på ordene, prøve ut, undersøke og eksperimentere, leke og bli kjent med en haug ulike teknikker og metoder, slik som språklige bilder, slik som rytme, vi skal stille spørsmål og lage lister, finne opp ord ingen har hørt før, få språket til å danse. Ordet «lyrikk» kommer fra strengeinstrumentet lyre, og lyrikk handler om musikalitet, om tekster som synger med språket sitt.  Ordet «Dikt» kommer fra tysk: «Dicht» som betyr tykk, og da blir dikt: tykke tekster. Og vi skal mate språket og få opp ladningen, konsentrasjonen og se hva som skjer når vi går dit det brenner, finne trykket og la det koke!
TA GJERNE MED:
 Et dikt dere liker til 3 ting: presentasjonsrunden, en oppgave og høytlesing!

Onsdag 7. april 14 – 20 ca ( én times lunsj: 13 - 14)
Kl 14: Innledning og kort presentasjonsrunde: Hvert vårt medbrakte dikt
Grunnleggende spørsmål: Hva er et dikt egentlig?
Stemme, egenart og personlig uttrykk:  Temperament, personlighet, egen stil,
            ”egen tut på hornet” Det rareste? Det som er mest deg? Et stykke personlighet?
Poetikk: poetiske regler / strukturer/ lovverk / trosbekjennelse. Manifest!
Ulike typer dikt: Barnedikt? Voksendikt? Dikt for eldre? Trøstedikt?
                                                  Ulike kriterier, ulike krav?? Fins det kriterier for et godt dikt?
Medstrøms-dikt vs motstrøms-dikt / bruksdikt vs kunst-dikt

Tid og kontekst 
Dikt og Modernisme: ”Modernisme kan sikte til formspråket i snevrere forstand og brukes da gjerne om diktning, spesielt lyrikk, som har brutt med det tradisjonelt «poetiske» i ordvalg, setningsbygning, billedbruk og metrikk og i stedet benytter hverdagsord og dagligtale, frie vers, alogiske ord- og setningsforbindelser, et åpent, flertydig billedspråk
                                                                                               Det store norske leksikon
Wikipedia: ”De «tradisjonelle» uttrykksmåtene var alle utdatert” – ”ønsket en mer direkte konfrontasjon” – ”nåtid og forandring”

Poetikk-oppgave/metatekstoppgave
Kl 16 – 16.15  ca pause
Kl 16.15 – 20 ca (pauser innimellom) Trender og perioder i modernismen
            Futurismen og Marienetti - 10  t    
Dadaismen og Hugo Ball -10t (ordposen/hattedikt)
            Surrealismen og André Breton -20t (friskrift, automatskrift)
            Projeksjonismen – dr Rorschack  – 30t
            Tom Phillips og black out-metoden -30t
            Imagismen og Ezra Pound -20 – 50t
            Skulpturelle dikt, dikt som form og konsept
            Symbolisme 40, 50t,
ekspresjonisme 50t,
 Konkretisme og Jan Erik vold 60-tallet
Politiske dikt, dikt med budskap 70-tallet
Naturdikt/nynorskdiktet 70tallet
Humre-dikt
            Bildedikt, -80t (mer om i morgen)
            Kort-prosa, horisontale dikt -90
            Postmodernismen -90, -00
            Kombinasjons-språk/fagspråk-koblinger -90
            Dokumentarismen -90, -00
            Samfunnsfenomener -00
            Hverdagsdiktet 2000 – 2020t
Sinna-diktet 2015 – 2020t
Det selvbiografiske/biografiske diktet  2015 – 2020t
kl 20 ca Middag
                                                                                                                                        
Torsdag 8.april
kl 9 – 13ca  Språklige bilder
sammenligning
metafor
konkretisering
symbol
allegori
besjeling
                        personifisering
                        pars pro toto
                        Zeugma/ Sammenstilling
allusjon (figur, ramme, tid, sted, sitat/referanse, tittel)
Hvis tid:  Klisjé-sentimentalitets-lek
Lunsj kl 13 – 14 ca
14 – 19 ca (pauser innimellom)
Humor – Kontrast og brudd på forventning, det overraskende, det upassende
                 Det absurde, det rare, det søte, det sjarmerende
                 Ordspill, lek med snakkemåter, å vri på kjente titler eller ordtak
                 Ironi, selvironi, underdrivelse, overdrivelse, karikatur, parodi, lek med
                 Referansehumor, spill på karakterer, tid, sted, fortellinger, taler, titler
Dimensjoner
            Psykologisk
            Sosiologisk
            Politisk
            Samfunnskritisk / normkritisk / feministisk/ miljøkritisk / klimakritisk
            Historisk
            Religiøs
            Pedagogisk
            Filosofisk:  Etisk, eksistensielt, epistomologisk
Metadimensjon / metadikt
Type-dikt
Spørsmålsdikt / Gåtedikt
            Oppramsingsdikt, listedikt
            Haikudikt, 3-linjere
            Kjærlighetsdikt, sentrallyriske dikt , naturdikt
            Dyredikt
Bydikt
            Kontrast-dikt
            Taledikt, hyllestdikt
            Aforismer
            Definisjonsdikt / beskrivelsesdikt
            Tulledikt / lekedikt
            Politiske dikt, religiøse dikt, budskapsdikt
            Monolog
Peke-på-dikt/bitte-liten-ting-dikt/detalj-dikt
   Google-diktet, facebook-oppdateringsdiktet, twitter-diktet, sms-diktet
Med utgangspunkt i det medbrakte yndlingsdiktet:   
Å skrive et motdikt eller et svardikt eller forlengelsesdikt
Episke dikt, fortellende dikt
Sykluser og systemer slik som abc-er, ukedag-dikt, sa-mor-dikt, hval-dikt
Ett dikt for hvert ledd i systemet, tenk grupper innen en hobby f eks
kl 19 ca  Middag

Fredag 9.april
9 – 10.30 ca: : Den syngende teksten / teksten som sang og som form
Visuell form og lay-out, oppsett
Lyden: ordenes pust og bokstavenes personligheter
            tekster løsrevet semantikk og innhold
            lyddikt
Rytme
Rytme løsrevet regelmessig mønster
Gjentagelser og paralleller, strukturer.  Pust, puls, driv
            Mønster: monometer, dimeter, trimeter, tetrameter, pentameter osv
            Iambe (lett, tung), troké (tung lett lett) , daktyl (vals)
10.30 – 10.45 ca Sjekke-ut-pause
10.45 – 12 ca  Rim
Nonsens dikt,
Bokstavrim: Allitterasjon, assonans
Rim-og-rytme-mønstre, limrick, togstasjonsvekt-dikt
Ulike rimmønstre
Sangtekster, visetekster, jazztekster  – viser: med rim, jazz: uten rim
Poetisk temperatur og ladning, hva øker og senker ladning? 
12 – 13 ca Lunsj
13 – 14 ca: Titler
14 – 15.30 ca  Tekstframføring, diktlesing
Hadiobradio                                             
Det er ikke sikkert vi rekker alt altså, men pyttsan!


Vi går ut ifra ca 12 deltagere disse kursene.
Skulle det bli færre eller flere deltagere, forbeholder vi oss muligheten til å endre timeplanen.
Dere får vite om eventuelle endringer forkant av kurset.

Ingen kommentarer: