Onsdag 10. til fredag 12. februar 2021
på Hotell Borge
Link til betalingsbetingelser og praktisk
informasjon: HeR
Påmelding eller spørsmål, kontakt:
jorunn@tekstuniverset.no
Tlf: (+47) 97123102
Kurs og fullpensjon: 6800,-
Onsdag 10.
februar (kl 10 – 20 ca) Kl 10 ca: Oppmøte i undervisningsrommet på Hotell Borge |
|||
Presentasjonsrunde Innledning: Å lære gjennom å gjøre, fokus på oppgaver og strategier Prosess: Famlefase, produksjonsfase, bearbeidelsesfase Analytiske vs intuitive strategier |
|||
Hva er barnebøker?
Trenger vi noe skille mellom barn og voksen i litteraturen? All-alder-begrepet
Skjønnlitterære sjangre: barneprosa, barnedikt, kort-tekst-nettverk
Litteratur eller eget medium: Barnelitteratur, bildebok, tegneserie, grafiske romaner
Oppgaver:
Deg selv som barn
Det barn du kjenner, vet om
Sannhet og løgn: Å lyve på en bakgrunn av sannhet
Vill løgn
Forankring i tid og sted
Forankring av karakter
12 – 14 Å skrive fram et barn
Friskrift, å ikke tenke, ikke ha mål eller retning eller idéer, bare skrive i vei
Projeksjoner
Suggesjon
Kl 14 – 15 lunsj
Kl 15– 16 Barneprosa: barnestemmen, barnets ståsted, karakteren!
Fortellinger/eventyr/ noveller for barn, høytlesingsbok, barneromaner, lettlest-bok.
Barneprosa handler om karakter og situasjon og handlings-linje og at noe står på spill.
I barneprosaen er handlingsplanet viktig, en serie av hendelser over tid, en utvikling.
Negative minner, sårpunkter, steder det brenner: Sterke opplevelser, biter av situasjoner du husker, mennesker, dårlig oppførsel, anger, skam, uro, angst, sorg.
Hvordan finne minner? Å bruke seg selv, å finne levende modeler, mor, far, søster, bror
(Tilfeldige utgangspunkt/projeksjoner: Ting, leker, lukt, smaker, tøy)
Stemme (personlighet, egenart, type, stil) Temperament, temperatur, tempo
Synsvinkel, ståsted, perspektiv, indre stemme, stream of consciousness
Det konsekvente barneperspektivet (det preoperasjonelle stadiet, Piagets ti prinsipper)
Det atypiske barnet (fysisk annerledes, psykiske ting å streve med, nevrologisk annerledes, annerledes bakgrunn, oppvekst, mor, far, to fedre),
fysisk eller psykisk eller nevrologisk annerledes – eller problemer i hjemmet/sosial bakgrunn.
Det arketypiske barnet (roller i samfunnet). Prinsen, prinsessen, fattiggutten, tiggerjenta, storebroren, lillebroren, datteren, sønnen, søsteren, hjelperen, assistenten, den flinke eleven , den dumme eleven, tyven, juksemakeren, slurvemikkel, kløna, sippeguri, klåfingra, nysgjerrigper, prestens sønn, lærerens datter, hjelpejenta, tjenestepiken, det bortskjemte barnet, askepotten, askeladden, barnetjener, slaven
Barne-ikoner (klassiske barneroller) det onde barnet, det gode barnet, det hellige barnet, det fremmede barnet, det usynlige barnet, det siste barnet, det første barnet, det magiske barnet, barnegeniet, ulvebarnet, det tause barnet, vampyrbarnet, spøkelsesbarnet,
Pause
18 - 20 : Driv
Situasjoner: Når og hvor, Miljø, sted, tid
Bipersoner: Replikkvekslinger (Personlig stemme/måte å snakke på, språk, agenda, prosjekt, rolle)
Motor: Konflikt, kontrast, hemmeligheter
Utvikling: Komposisjon, Dramaturgi, spenningskurve, struktur
Det gylne snittet
Action/eventyr-kurven
Heltens reise
Heldigvis – uheldigvis
Pixar-modellen
Det verste som kan skje
Babushkaen
System
Middag kl 20
Torsdag 11. februar (9 – 19.30 ca)
Frokost 8 – 9
kl 9– 10 ca Bildeboka
Bildeboken som et eget, selvstendig multimodalt medium, ikke bare en egen sjanger.
Leke-bildebøker, begreps-bildebøker, pedagogiske bildebøker, underholdnings-bildebøker, all-alder-bildebøker, kunstneriske bildebøker
Bilde & tekst, 1 + 1 = 3, å ikke fortelle dobbelt, å overlate halve ansvaret til bilde/teksten
Bildeboka i krysningsfeltet teater og dikt, oppslagene som scener
Bildeboka som kunst-utstilling for barn
Innkjøpsordningen og Norges stilling som bildebok-land!
Bildebokas struktur: teater + poesi
Å tenke scener/ en begrenset situasjon (Tid, sted, personer involvert)
Å tenke ”drama of the turning of the page”
10 – 11 Bildebokas form-metoder
Å tenke system, å tenke rytme, ramme, paralleller, strukturer, linje, helhet
Å tenke konsept, begrep, forskning, research, temaer, hva er det ikke gjort noe på?
All-alder/overflate vs undertekst/ Å tenke dimensjon, løft og ladning
.
11 – 13 Bildespråklige metoder for å finne et utgangspunkt:
Besjeling,
Metafor,
personifisering,
metafor,
allegori, stor-metafor, fabel
allusjon (Referanse. Karakter fra litteratur, filmer, tegneserier, kultur)
13 – 14 ca Lunsj (lang lunsj for å enten hvile eller jobbe)
14 – 18 Barnediktet
Punkt-tekst hvor noe står på spill, et lite stykke personlighet, en liten bit egenart, noe som overrasker med språket sitt, tanken sin, poenget sitt eller som berører med ladningen, som tilfører noe nytt, som vekker assosiasjoner og ettertanke og inspirerer til spørsmål og tolkning.
Barnediktet er som oftest også allalderdikt og henvender seg både til voksne og barn,
med noe som er av interesse for barnet og noe som er interessant for en voksne.
Samuel Becket: A collection of fundamental sounds
Barnedikt-oppgaver/metoder:
Definisjons-diktet
Observasjons-diktet (diktet som forskningsstasjon)
Figurdiktet, det episke diktet
Bildespråk: Konkretisering (Metafor, Besjeling, Sammenligning, personifisering)
Allusjon (referanse – å bruke velkjente karakterer, steder, sitater, historier, eventyr)
Kontrast og overraskelse
18 – 20 Hvile eller Jobbe med selvstendig oppgave: Enten en syklus av barnedikt, korttekster, en system-bildebok eller et bildebok-manus med struktur til 12 oppslag eller et avsnitt av en/et fortelling/eventyr/ prosa-parti til en roman
Middag 20 ca
Kveld: Hvile eller Jobbe med selvstendig oppgave: Enten en syklus av barnedikt, korttekster, en system-bildebok eller et bildebok-manus med struktur til 12 oppslag eller et avsnitt av en/et fortelling/eventyr/ prosa-parti til en roman
Fredag 12. februar (9 – 16 ca, vanlig lunsj-lengde )
Frokost 8 – 9 ca Sjekke-ut-av-rommet
kl 9 –10.30 ca Gjennomgang: gårsdagens tirsdagens
Kriterier for tekst, hva kreves av dikt, prosa, bildebok?
Sjekke-ut-pause kl 10.30 - 11
11 – 12 Ubunden form, men syngende
språkets musikalitet, syngende tekster
Det urimede musikalske diktet, pust og gynging, stillhet og pauser,
Fri rytme, gjentagelser, paralleller, strukturer., mønstre, lydtekster,
RAP og spoken word-tradisjonen
Allitterasjon, assonans
Fri rytme: gjentagelse av ord, setning, setningsledd , parallelle strukturer
12 - 13 bunden form
Rim og bunden rytme, rim-mønstre og rytme-mønstre
Iambe, troké, daktyl
Monometer, dimeter, trimeter, tetrameter, pentameter
Rim og rytme: Nonsensdikt
Rim og rytme-mønster
Kl 13 – 14 Lunsj
14 – 15 Titler
15 – 16. Ulike opplesningsformer barnedikt: (hvis det ikke er smitterisiko) hviske, nynne, rope, synge, lese sakte, lese om igjen,
Hadiobradio
Vi går ut ifra ca 12 deltagere disse kursene. Skulle det bli færre eller flere deltagere, forbeholder vi oss muligheten til å endre timeplanen. Dere får vite om eventuelle endringer forkant av kurset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar