Skrivekurs med Gro: Fag-skriving
uke 8,
17. – 19. februar 2020, HotellBorgeLink til betalingsbetingelser og praktisk informasjon: HeR
Norsk forskning blir sjelden lest,
verken i Norge eller internasjonalt. Det er for dårlig språk. Dette er et stort
problem i formidlingen av kunnskapene fra fagfeltene. Fagfolk skriver på
engelsk og tror de kan engelsk, de skriver på norsk, men prøver å holde et så
høyt presisjonsnivå at det blir nærmest uleselig. Det har vært så lite fokus på
formidling og kommunikasjon av forskningen og faget. I det siste har formidling
og fagskriving blitt et fokus på universitetene, men ikke bare på
universitetene, også i staten og i byråkratiet hvor rapporter, læringsplaner og
stortingsmeldinger skrives. Forlagene har også satt høyere krav til språket og
tekstens evne til å kommunisere. Det har også vært oppfordringer om å skrive
klart! Klart språk! Til og med skatteetaten har gått på skrivekurs og skriver
bedre, uttrykker seg mer folkelig, mer menneskelig og mer forståelig enn noen
gang før.
Det er dette vi
skal jobbe med på fagskrivingskurset: språket som formingsmateriale og språket
som en del av forskningen, grammatikken som faglig hjelpemiddel,
tekst-teknikker som verktøy i formidlingen, ordene som redskap til å omsette
kunnskapen og innsikten som fins i fagmiljøer. Fagskrivingens felt er et stort
og bredt område som strekker seg helt fra journalistikken til litterære essay, fra fagartikler og til
biografier, fra fagbøker til lærebøker, fra forskning til dokumentar,
biografier og historiske tekster, fagbøker og lærebøker, informasjon på
nettsider, brev til brukere, rapporter og planer, bachelor-og master-oppgaver,
fagets historie og portretter av både steder, mennesker og fenomener. Det er
mange teksttyper som faller innunder fagskrivingsfeltet og mange skribenter som
kan ha nytte av litt språkbevissthet, tekst-trening og lek med muligheter.
Forskere og fagfolk i de fleste fagfelt trenger å formulere seg, og da er det
fint å ha noen teknikker for å komme i gang
Mandag 17. februar
kl 11 - 13: Hva gjør fagspråk til fagspråk?
Hva handler troverdighet om?
Hva er språklig presisjon?
Sjangre innen fag-skriving
Show not tell – også i
fag-skriving
Famlefase, produksjonsfase,
bearbeidelsesfase
Intuitiv vs analytisk
tilnærming
Å ikke begynne med
begynnelsen, men å starte der det er gøy
Å skrive andre steder
enn på pulten, andre tider enn i arbeidstida
Personlig vs upersonlig, privat vs
allment, følelser vs vitenskap
Å sette i gang skrivingen
Skrive uten å tenke: Tekst som blir til av seg selv –
friskrift, råskrift
Projeksjon:
Karakteren
som vokser fram fra et bilde, fra en sokk, fra et navn
Projeksjon med faglig vinkling
Lunsj kl 13 – 13.45
kl 13.45 – 15.30 Det personlige ståstedet i faget
Å bruke seg selv,
sine egne erfaringer med stoffet anekdotisk
Minner
– første møte med det faglige materialet, første interesse
Fantasi og lek,
fantasireise, suggesjon
pause
15.45 – 17.30
Synsvinkel (jeg, du, han, hun, den, det, skjult, vi dere, de)
Perspektiv (ovenifra/ubegrenset/allvitende vs nedenifra/begrenset)
Ståsted (innenifra, utenifra, stream of consciousness,
bevissthetsstrøm)
pause
17.45 – 19.30
Henvendelse Å skrive til noen, å
forklare for noen (en kollega, et barn, en student, en kjæreste, en venn, en
hund)
Middag kl 19.30
Tirsdag 18. februar :
Frokost 8 - 9
9 – 11 Språklig påkledning:
grammatikk og ordforråd
Temperament
Temperatur
Tempo
Teflon-tekst
vs tekst som huskes
pause
kl 11.15 – 14 Konkretisering
og allegorier, metaforer,
symboler
personifikasjon og allusjon, pars pro toto, zeugma
å
skape treffende faglige bilder
Lunsj kl 14 – 15
kl
15 – 15 -16.30 Dramatisering
av stoffet
Å
hente inn personer, skape karakterer, iscenesette situasjoner, samtaler,
faglige utvekslinger, replikker
pause
kl 16.45 – 18 Motor
Hemmeligheter, spørsmål
Kontraster
Overraskelser
Konflikter : å spisse stoffet
18 – 19 oppgave på
egenhånd kort-tekst eller første avsnitt:
Portrett av mennesker
eller ting eller steder eller hvile
Middag kl 19
Onsdag 19. februar
Frokost 8 – 9
9 – 10.30 oppgaven fra kvelden i forveien
pause
10.45 – 11.45 Undertekst og dimensjon Å legge
inn undertekst, spor,
å
legge inn mørke, dybde, dimensjon (psykologisk,
sosiologisk, samfunnskritisk, politisk, filosofisk, etisk, metadimensjon)
pause
12 – 13 Titler
13 – 14 Lunsj
Vi
går ut ifra 10-12 deltagere disse 20-timers kursene.
Skulle
det bli færre eller flere deltagere, forbeholder vi oss muligheten til å endre
timeplanen. Ved flere deltagere er det mulig vi slutter senere på onsdag.
Dere får vite om eventuelle endringer forkant av kurset.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar