mandag 10. april 2017

Prosakurs med Gro Dahle

26. - 28. februar 2018 på Hotell Borge

Praktisk informasjon og priser for kursene til Gro Dahle finner du ved å trykke:
HeR

Mandag 15. januar
kl 11 - 13: Hva er prosa? Hva gjør prosa til prosa?
Prosaens under-sjangre:  Korttekst, punkt-tekst, fortelling, eventyr, kåseri, petite, fabel, essay, novelle, tekstnett, roman
Hva er en karakter?
Å bruke seg selv, egne opplevelser, erfaringer, situasjoner
Minner
Fantasi, fantasireise, suggesjon

Lunsj kl 13 – 13.45

kl 13.45 – 17  Karakter-arbeid: Jeg er ikke alltid jeg!
Skrive uten å tenke: Karakteren som blir til av seg selv – friskrift, råskrift
Projeksjon: Karakteren som vokser fram fra et bilde, fra en sokk, fra et navn, en gjenstand, en lyd
Levende modell, Låne og stjele fra folk vi kjenner eller fiktive figurer
Konstruksjon – å bygge en karakter ticks, flaws, sykdom, nevrologi, psyk.
Synsvinkel (jeg, du, han, hun, den, det, skjult, vi dere, de)
Perspektiv (ovenifra/ubegrenset/allvitende vs nedenifra/begrenset)
Ståsted (innenifra, utenifra, stream of consciousness, bevissthetsstrøm)
Indre monolog
17– 18 Hvordan skrive et barn
Å se med barnets øyne. Det konsekvente barneperspektivet
Det preoperasjonelle utviklingsstadiet (Piaget) fra 2 – 7 år ca
Barn er fundamentalt forskjellige fra voksne:
en annen måte å være i verden på, å tenke på, forstå på, føle på
Det egosentriske barnet, mangler perspektiv, annerledes empati
Det omnipotente barnet
Barns interesse fokus: Detaljer framfor linjer, biter framfor helheter
Det besjelede universet, en animistisk verden
Spørsmål bakom spørsmål videre og videre bakom, finalt tenkende
Eksistensielle, alt handler om livet, døden, hvorfor, hva, hvem vi er
Transduktiv tanke, hopp og sprett i assosiasjonene, kollektiv monolog
Mangel på konsekvens, konstans og konservering:
lengde,mengde,størrelse, tid (mangel på tidsforståelse)
Konkrete forklaringer av abstrakte emner
Kunstige forklaringer, ”fantasifull” vitenskap og forståelse av verden
Symbol-lek – late som, begrensede klasser og kategorier

18 – 19 oppgave på egenhånd : 3 - 7 korttekster som henger sammen

Middag kl 19
Kveld: Jobbe med selvstendig oppgave – eller ikke!

Tirsdag 16. januar
Frokost 8 – 9 
kl  9 – 10.: Gjennomgang av oppgava
10 – 11 Stemmen: Temperament, temperatur, tempo
11 – 12.30 : Karakter-typer
Ikoner og arketyper
Metaforiske karakterer – besjeling, personifisering,  allusjon, metafor
kl 12.30 – 13.30    Tid, Sted, Situasjoner

Lunsj kl 13.30 – 14.30

kl 14.30 – 16   Motor
Hemmeligheter, Kontraster, Overraskelser, Konflikter
kl 16.30 – 18   Bipersoner og replikker
Konflikt og kontrast og hemmeligheter
Å snakke sammen, å snakke forbi hverandre, å sneie, ulike stemmer/ståsted
replikk-vekslinger, indirekte tale, enkeltstående replikker. Løveid-metoden
Plot – 36 grunnsituasjoner

18 – 19.30 oppgave på egenhånd novelle eller første kapittel

Middag kl 19.30
Kveld: Jobbe med selvstendig oppgave – eller ikke!

Onsdag 17. januar
Frokost 8 – 9 
9 – 10 Gjennomgang av oppgaven fra kvelden i forveien
10 - 12: Dramaturgi  – Strukturer, rammer og linjer
Pixar-metoden (Det var en gang, hver dag, plutselig, på grunn av x3, derfor)
14 dramatugiske modeller, linjen, stjernetåka, perler på en snor, det gylne snitt, bølger, pinnsvin, bløtkaka, paralleller, kinesiske esker, babusjka, spiral, gullfisk, neshorn, siksaken (kontrast))
Tricks: Hva er det verste som kan skje nå?
12 – 13: Undertekst og dimensjon Å legge inn  undertekst, spor, mørke,
dybde, dimensjon (psykologisk, sosiologisk, samfunnskritisk, politisk, filosofisk, etisk, metadimensjon.
Titler

Lunsj kl 13

Ingen kommentarer: